top of page

Filmlijst Filmacademie eerstejaars

- THE BIRTH OF A NATION (D.W. Griffith, 1915)

- DAS KABINETT DES DR. CALIGARI (Robert Wiene, 1919)

- NOSFERATU, EINE SYMPHONIE DES GRAUENS (F.W. Murnau, 1922) 

- NANOOK OF THE NORTH (Robert Flaherty, 1922)

- BRONENOSETS POTYOMKIN (Sergei Eisenstein, 1925)
- METROPOLIS (Fritz Lang, 1926) 

- MAT/DE MOEDER (Vsevolod Pudovkin, 1926)
- THE GENERAL (Buster Keaton, 1927)
- LA PASSION DE JEANNE D'ARC (Carl-Theodor Dreyer, 1928)
- UN CHIEN ANDALOU (Luis Buñuel, 1928)
- CHELOVYEK S KINOAPPARATOM/DE MAN MET DE CAMERA (Dziga Vertov, 1929)
- SHANGHAI EXPRESS (Joseph von Sternberg, 1932)
- TRIUMPH DES WILLENS (Leni Riefenstahl, 1936) - SPAANSE AARDE (Joris Ivens, 1937)
- STAGECOACH (John Ford, 1939)
- LA RÈGLE DU JEU (Jean Renoir, 1939)
- CITIZEN KANE (Orson Welles, 1941)
- DOUBLE INDEMNITY (Billy Wilder, 1944)
- ROMA CITTÀ APERTA (Roberto Rossellini, 1945) - JOUR DE FÊTE (Jacques Tati, 1947)
- LADRI DI BICICLETTE/FIETSENDIEVEN (Vittorio De Sica, 1948)
- RASHOMON (Akira Kurosawa, 1950)
- SINGING IN THE RAIN (Stanley Donen & Gene Kelly, 1951)
- HOUEN ZO! (Herman van der Horst, 1952)
- TOKYO MONOGATARI/TOKYO STORY (Yasujiro Ozu, 1953)
- REAR WINDOW (Alfred Hitchcock, 1954) 

- ON THE WATERFRONT (Elia Kazan, 1954)
- SMULTRONSTÄLLET/WILDE AARDBEIEN (Ingmar Bergman, 1957)
- FANFARE (Bert Haanstra, 1958)
- DORP AAN DE RIVIER (Fons Rademakers, 1958)
- PICKPOCKET (Robert Bresson, 1959)
- A BOUT DE SOUFFLE (Jean-Luc Godard, 1959)
- LES 400 COUPS (François Truffaut, 1959)
- LA DOLCE VITA (Federico Fellini, 1960)
- LA NOTTE (Michelangelo Antonioni, 1961)
- SOY CUBA (Mikhail Kalatozov, 1964)
- LES PARAPLUIES DE CHERBOURG (Jacques Demy, 1964)
- IL V ANGELO SECONDO MA TTEO (Pier Paolo Pasolini, 1964)
- BLIND KIND (Johan van der Keuken, 1964)
- 2001, A SPACE ODYSSEY (Stanley Kubrick, 1968)

- SALESMAN (Albert & David Maysles, 1968)
- A CLOCKWORK ORANGE (Stanley Kubrick, 1971)
- LE CHAGRIN ET LA PITIÉ (Marcel Ophüls, 1971)

- TURKS FRUIT (Paul Verhoeven, 1973)
- ANGST ESSEN SEELE AUF (Rainer Werner Fassbinder, 1973)
- A WOMAN UNDER THE INFLUENCE (John Cassavetes, 1974)
- TAXI DRIVER (Martin Scorsese, 1976)
- LA NOTTE DI SAN LORENZO (Paolo & Vittorio Taviani, 1982)
- RUMBLE FISH (Francis Ford Coppola, 1983)
- STRANGER THAN PARADISE (Jim Jarmusch, 1984)
- HONG GAO LIANG/HET RODE KORENVELD (Yimou Zhiang, 1987)
- DE NOORDERLINGEN (Alex van Warmerdam, 1992) 

- HET IS EEN SCHONE DAG GEWEEST (Jos de Putter, 1993)
- PULP FICTION (Quentin Tarantino, 1994)
- SE7EN, (David Fincher, 1995) 

- DE ZEE DIE DENKT (Gert de Graaff, 2000)
- SONGS FROM THE SECOND FLOOR (Roy Andersson, 2000)
- REQUIEM FOR A DREAM (Darren Aronofsky, 2000)
- MIES VAILLA MENNEISYYTTÄ/THE MAN WITHOUT A PAST (Aki Kaurismäki, 2002)
- BIG FISH (TIM BURTON, 2003)

- THE PERVERT’S GUIDE TO CINEMA (Sophie Fiennes, 2006)
- NOTHING PERSONAL (Urszula Antoniak, 2009)

- STAND VAN DE STERREN (Leonard Retel Helmrich, 2010)
- MOONRISE KINGDOM (Wes Anderson, 2012)
- SEARCHING FOR SUGARMAN (Malik Bendjelloul, 2012) ​

Van deze 63 films die verplicht zijn om te kijken in het eerste jaar op de Nederlandse Filmacademie zijn er maar 2 geregisseerd door een vrouw. En begrijp me niet verkeerd, ik vind niet dat de helft van de films die we moeten kijken door een vrouw geregisseerd moet zijn. Want de filmwereld was vroeger ook een mannen wereld. En de geschiedenis is grotendeels ook geschreven door een man, maar laten we even terug komen op Alice Guy-Blaché, waarom staat zij niet in deze lijst? waarom heb ik überhaupt nooit van haar gehoord tijdens mijn lessen op de filmacademie? Ik vind dat hier ook wel wat veranderingen in mogen komen. Zodat wij niet alleen maar de Male Gaze te zien krijgen op de filmacademie. Maar ook de Female Gaze. Zodat wij films kunnen maken vanuit een juist perspectief. 

bottom of page